Kontakt

Wprowadz dane i wyślij do nas wiadomość

Wyślij wiadomość




PORADNIA DIETETYCZNA

Skuteczne odchudzanie

Skuteczne odchudzanie nie musi oznaczać głodzenia się i odmawiania kulinarnych przyjemności. Istnieje wiele "diet cud", które obiecują nam szybką utratę wagi, i tak często się dzieje. Problemem jest to, że wiele tych diet nadweręża nasze zdrowie i powoduje tzw "efekt jojo". Musimy pamiętać, że diety wysokobiałkowe nie dostosowane do naszych potrzeb w tym aktywności fizycznej obciążają nasze nerki i wątroby. Diety wysokotłuszczowe podwyższają poziom cholesterolu. Zbyt szybka utrata wagi niemal zawsze powodować będzie "efekt jojo". Dla uzyskania długotrwałego efektu, zaleca sie aby utrata wagi wynosiła ok 0,5 kg tygodniowo.

Dobrze zbilansowana dieta nie oznacza odmawiania sobie wszystkiego. Dobrze zbilansowana dieta uwzględnia wszystkie składniki pokarmowe niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. To dieta przyjemna dla Pacjenta nie polegająca wyłącznie na "podgryzaniu marchewek". Dlatego też staram się dobierać swoim Pacjentom diety, które będzie im łatwo utrzymać, uwzględniające "małe co nieco" od czasu do czasu wraz z przepisami. Dieta nie jest czasowa. Dieta powinna wejść nam w nawyk racjonalnego żywienia aby cieszyc się zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Serdecznie zapraszam na konsultacje.

Na dziesięć osób podejmujących trud odchudzania tylko jedna z nich osiąga zamierzony cel. Brak trwałych efektów jest najczęściej wynikiem braku silnej woli, zbyt intensywnego uczucia głodu podczas diety oraz utraty motywacji.

Jak powinniśmy przygotować się do diety?
Przede wszystkim nie podejmuj tej decyzji pochopnie. Zastanów się czy Twoja motywacja jest na tyle silna, że będziesz potrafiła włożyć wystarczająco dużo pracy i wysiłku w realizację diety. Pomyśl także czy w najbliższym czasie nie czeka Cię jakiś ważny wyjazd lub impreza, na której będziesz poddana próbie złamania swej silnej woli. Jeżeli masz wątpliwości to niewątpliwie powinnaś popracować nad własną motywacją. Zastanów się dlaczego chcesz schudnąć. I czy jest to dla Ciebie naprawdę ważne. Wypisz wszelkie aspekty uzyskania szczupłej sylwetki. Jeżeli czujesz, że zrobisz wszystko by osiągnąć swój cel to znaczy, że jest to właściwy moment na rozpoczęcie odchudzania.

Dobrym przygotowaniem jest także wyznaczenie sobie stałych godzin posiłków. Powinnaś jeść piec posiłków dziennie mniej więcej co 3 godziny (śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja).  Ważne jest również odpowiednie nawadnianie organizmu. Powinniśmy pić ok 2 litrów wody najlepiej mineralnej niegazowanej lub wcześniej przygotowanej filtrowanej. Oczyszcza ona organizm z toksyn i przyspiesza procesy metaboliczne. Dzięki niej odchudzanie przyspiesza efektywniej a tkanka tłuszczowa jest spalana szybciej.

Nie zapominaj również o aktywności fizycznej. Nie tylko przyspiesza efekty naszej pracy ale również pozwala na wytworzenie się endorfin w naszym organizmie, czyli tzw. Hormonów szczęścia, dzięki którym czujemy się bardziej szczęśliwi i mniej zestresowani. Mają one również tą cudowną właściwość, że pod ich wpływem czujemy się jakbyśmy mogli osiągnąć wszystko to, co tylko chcemy w życiu.

Skuteczna dieta to tak naprawdę całkowita i trwała zmiana sposobu odżywiania. Dokonanie tego nie jest łatwe, ponieważ wymaga ono zmian nawyków, które kształtowały się przez cale nasze życie. Proces odchudzania nie jest prosty. Wymaga czasu, cierpliwości oraz silnej woli. Dobrze jest gdy możemy liczyć na wsparcie najbliższych lub gdy odchudzamy się w grupie i wspieramy nawzajem. Warto jednak pamiętać, ze konsekwentne dążenie do celu zaowocuje w przyszłości zgrabną sylwetką, dobrym samopoczuciem i zdrowiem na wiele lat.

Przede wszystkim myśl pozytywnie i miej świadomość, że zmieniasz swoje życie na lepsze a efekty przyjdą same szybciej, niż się tego spodziewasz.

Utrzymanie efektó diety

Wielu osobom wydaje się, że dieta i okres odchudzania to tylko stan przejściowy, który pozwoli osiągnąć wymarzoną sylwetkę i wagę, a po jego zakończeniu można powrócić do starych nawyków żywieniowych. Nic bardziej mylnego. Kluczem do sukcesu i utrzymania prawidłowej wagi jest zmiana nawyków żywieniowych i stylu życia już na zawsze.

Chcąc uniknąć efektu jo-jo powinniśmy stopniowo i powoli wychodzić z diety. Powrót do dawnych nawyków żywieniowych bez wątpienia spowoduje przybranie na wadze. Proces stabilizacji może przebiegać nawet kilka miesięcy. Ważne, aby w tym okresie systematycznie podnosić ilość kalorii, nie rezygnując jednocześnie z zasad jakimi kierowaliśmy się podczas diety.

Kilka zasad, co zrobić żeby nie przytyć:
1.   Jedz więcej zup. Zwłaszcza teraz w okresie jesienno-zimowym, świetnie rozgrzewają i zaspakajają głód.
2.   Jedz produkty sezonowe i lokalne.
3.   Miej owoce zawsze pod ręką. Zamiast chipsów i innych przekąsek, w pracy staraj się zawsze mieć ze sobą jabłko, gruszkę bądź inne owoce.
4.   Jedz mniejsze porcje, jedz powoli.
5.   Jedz ryby zamiast mięsa. Ryby i owoce morza zawierają sporo białka i mało nasyconych tłuszczów.
6.   Zamień smażone na gotowane i grillowane.
7.   Wybieraj zdrowsze i mniej kaloryczne zamienniki. Majonez w sałatkach zastąp jogurtem, zamiast lodów jedz sorbety, białe pieczywo zamień na pełnoziarniste, zrezygnuj z cukru w herbacie i kawie.

W utrzymaniu zgrabnej sylwetki dużą rolę odgrywa również aktywność fizyczna. Regularne ćwiczenia stanowią najlepsze uzupełnienie diety.